Wireless op Facebook

FAQ

FAQ (frequently asked questions – vaak gestelde vragen):

Is Wireless België echt gratis?
Ja, particulieren kunnen gratis een permanente verbinding maken met het internet. Indien ze zich dicht genoeg bij een van onze zendmasten (=hotspots, access points) bevinden kan een pc/tablet/smartphone/… verbinding maken via een gewone ingebouwde wifi antenne. Indien verder verwijderd, kan je met een richtantenne connectie maken met een van onze masten. Vrij zicht is noodzakelijk.

Waar koop ik een richtantenne?
Je kan deze antenne in principe overal kopen, ook bij ons. Het verschil is dat wanneer je het toestel bij ons koopt, je zeker bent dat het overweg kan met het netwerk en je de kans hebt om ook een voorgeconfigureerd model te kopen. Meestal volstaat een NanoStation Loco M5 (80 euro). Hierop kan je een of meerdere computers via kabel aansluiten (meerdere computers door middel van een switch). Wil je een of meerdere toestellen draadloos verbinden, dan kunnen we een wireless access point meeleveren. Dit kost 30 euro. Je hebt dan ook nog altijd de mogelijkheid om via kabel te verbinden.

Waar halen jullie je inkomsten? Want voor niets gaat de zon op.
Wireless België biedt een gratis verbinding aan voor particulieren. Bedrijven daarentegen kunnen een zwaarder type verbinding van ons krijgen tegen betaling. Deze prijzen zijn echter nog altijd zeer democratisch en uiterst concurrentiëel.

Ik zie geen tarieven voor bedrijven op jullie website, wat kost dit type verbinding via Wireless België?
We zetten bewust geen tarieven op de site, niet omdat deze niet mogen gekend zijn, maar gewoon omdat er zoveel verschillende configuraties mogelijk zijn. We kunnen vrijwel elke gangbare connectie aanleveren, we maken hiervoor graag een offerte op maat van het bedrijf. En je mag er zeker van zijn dat we goedkoper zullen zijn dan de tarieven die je nu betaalt!

Welke diensten bieden jullie aan bedrijven?
Wireless België biedt bedrijven, maar ook lokale overheidsdiensten, verschillende netwerkdiensten. In hoofdzaak zijn dit:
– Corporate internet (internet aan hoge snelheid)
– Publieke hotspots (publiek internet in café, restaurant, camping, hotel, studentenhome, park, winkelstraat, festival, evenementenhal,…) – binnen of buiten, kleine of grote capaciteit
– Private WAN verbindingen
– Internet of Things (IoT) connecties via LoRaWAN technologie – zie hiervoor www.wirelessthings.be

Verder werkt Wireless België samen met verschillende datacenters. Samen bieden we diensten als off-site data backup of full site disaster recovery aan.

Mijn vaste computer thuis kan enkel verbonden worden met een netwerkkabel. Wat nu?
Geen probleem. Onze vaste antenne’s, waarmee je een permanente verbinding kan maken met het netwerk, kunnen een netwerkverbinding via kabel maken naar je (vaste) computer(s).

Hoe kan ik mails versturen vanop het netwerk?
Indien je gebruik maakt van een aanbieder met een webinterface (zoals Gmail, Hotmail, Yahoo Mail, …) surf je gewoon naar de desbetreffende website en je mailt zoals gebruikelijk. Indien je een POP3 connectie gebruikt via bijvoorbeeld Outlook, moet je de SMTP-server mogelijk aanpassen naar smtp.wirelessbelgie.be.

Waarom krijg ik een website van Wireless België te zien bij de eerste keer verbinden?
Volgens de Belgische wetgeving is elke internetaanbieder (ISP) verplicht om een logboek bij te houden van welke gebruikers naar welke websites surfen. Traditionele aanbieders weten welke verbinding aan welke klant toebehoort via de facturatiegegevens. Aangezien de verbindingen via Wireless België gratis zijn, is er een aanlogscherm nodig om je te identificeren.

Ik ben tevreden van mijn gratis verbinding met Wireless België, maar ik wil een hogere snelheid. Wat nu?
Een standaard verbinding via Wireless België is gelimiteerd op +/- 4 Mbps (megabits per seconde). Dit volstaat voor normaal surfen, mailen,… Indien je een hogere snelheid wil, bijvoorbeeld voor professioneel gebruik, kunnen we hiervoor een offerte maken. Stuur ons daarvoor een mailtje met de nodige gegevens via het contactformulier.

Hoe wordt de antenne gemonteerd?
Er zijn verschillende manieren om de antenne te monteren.
Bijvoorbeeld:
– Op een plat dak met behulp van een tegelvoet
– Tegen een muur met behulp van een aluminium zijarm, zoals bij een satellietschotel
– Tegen een muur met behulp van een speciaal voor de antenne ontworpen kogelgewricht (‘Nanobracket’)
– Tegen een balustrade van een balkon of een ander deel van het huis dmv UV-bestendige kabelbinders
– …

Het is zeer belangrijk dat de antenne een zichtverbinding (line of sight, LOS) heeft met onze zendmast. Er mogen geen bomen of gebouwen in de weg staan. Zie illustratie hieronder.

LOS (line of sight) illustration

Wat is het gevaar voor straling van de antenne(‘s)?
Dit is een van de vragen die ons het meest gesteld worden. Het antwoord is heel simpel. Een gsm-toestel zendt ongeveer 2 Watt uit. Dat toestel hou je meermaals per dag, gedurende meerdere minuten tegen je hoofd. De antenne’s die wij plaatsen zenden tussen de 100 mW (milliWatt) en 1 Watt uit, wat dus zeker niet meer is dan een gsm-toestel. Onze antenne’s staan dan nog eens meters uit de buurt en het signaal wordt in een richting gestuurd, weg van je huis. Een draadloze router die je vandaag al in huis hebt staan heeft trouwens hetzelfde zendvermogen.

Hm, is dit wel allemaal legaal?
Ja. Wireless België is door het BIPT (Belgische overheidsdienst belast met oa de regulering van de Belgische telecom) erkend als internetaanbieder (ISP).

Heb ik een vaste telefoonlijn of kabelverbinding nodig voor een verbinding met Wireless België?
Neen. Wireless België heeft enkel een stopcontact en een zichtverbinding met een mast nodig om te kunnen functioneren. Op heel afgelegen locaties zonder stroomvoorziening (bijvoorbeeld ergens in een bos) kan een installatie met zonnepaneel en batterijen ook een oplossing zijn. We hebben hiermee ruime ervaring, contacteer ons gerust.

Bieden jullie ook telefoon aan?
Wireless België is geen aanbieder van telefoondiensten. Al kan je via een verbinding met Wireless België wel degelijk telefoneren. Zo zijn er de diensten van de gekende aanbieders zoals Skype, maar je kan ook een eigen vast telefoontoestel en vast nummer (02, 014, 015, 016, …) bekomen via een VoIP (Voice over IP) verbinding. Een telefoontoestel dat je niet aansluit op een telefoonlijn, maar op het internet. Bellen doe je net op dezelfde manier dan een ouderwetse telefoon… alleen meestal goedkoper. We kunnen je in contact brengen met onze huisleverancier; Stuur ons even een mailtje via het contactformulier en wij doen de rest.

Ik heb al een ‘pack’ bij een traditionele aanbieder, kan ik mijn telefoon- en televisieaansluiting daar behouden en internet via jullie afnemen?
Dat zou bij de meeste aanbieders geen probleem mogen zijn. De kans bestaat uiteraard dat men zal proberen je op allerlei manieren te overtuigen om ook je internetverbinding bij hen te houden.

En wat als ik nu die antenne bij jullie gekocht heb en het werkt toch niet?
Stel dat je dan toch geen zichtverbinding hebt met de mast, of er is een ander probleem waardoor je geen verbinding kan maken. We nemen de antenne gewoon terug indien je ze ons terugstuurt binnen de week en je krijgt je geld terug. Zonder discussie. Enige voorwaarde is dat het toestel in originele staat is.

HOE GEWELDIG IS DIT!? Hiermee spaar ik per jaar makkelijk een paar honderd euro uit! Hoe zeg ik mijn internetconnectie op mijn mijn huidige provider?
Wel, dat is belachelijk eenvoudig! Lees hier hoe.